מושגים בגוגל אנליטיקס מדריך למתחילים
כל מי שעושה היום קידום ושיווק באינטרנט חייב לדעת לעקוב אחרי התוצאות ונתונים על מנת להבין מה בדיוק קורה בתהליך השיווק, האם יעדים שנקבעו הושגו או לא, להבין איפה הבעיה בכל התהליך, מה ניתן לשפר ועל מה עדיף לוותר בשיווק, לצורך זה יש כלים לאיסוף נתונים ומדידה, ואחד הכלים האלה הוא גוגל אנליטיקס (שימו לב שקיימת גרסה חדשה לגוגל אנליטיקס שנקראת גוגל אנליטיקס 4).
ללא מדידה וניתוח נתונים כמעט בלתי אפשרי להצליח בקידום, לכן ההמלצה שלי לפני שאתם מתחילים בקידום רצוי מאוד לפתוח חשבון בגוגל אנליטיקס, ניתן לעשות את זה בדיוק בשלושה צעדים, ויש לכם כלי מדידה אחד הטובים בעולם ומה שהכי משמח שהוא גם חינם לחלוטין. אז קדימה בואו נפתח יחד חשבון ונתחיל לעקוב אחרי הקמפיינים השיווקיים שלכם ונלמד לשפר אותם באמצעות נתונים שנקבל מגוגל אנליטיקס.
פתיחת חשבון גוגל אנליטיקס שלבים
קישור לפתיחת חשבון בגוגל אנליטיקס
מה שעלינו לעשות לאחר לחיצה על הקישור זה לרשום את כתובת gmail והסיסמה שלכם, אם כבר יש לכם חשבון בגוגל אדס ופתחתם אותו עם gmail מסוים, רצוי לפתוח את גוגל אנליטיקס עם אותו gmail.
למה צריך את זה?
כדי שתוכלו בעתיד לקשר את החשבון הגוגל אדס לחשבון גוגל אנליטיקס בקלות (גוגל אדס זה החשבון המודעות שממנו אתם פותחים קמפיינים ממומנים בגוגל) ולקבל מידע ונתונים המקיפים ביותר גם עבור הקמפיינים הממומנים שלכם בגוגל אדס.
לאחר הזנת פרטי הגיימיל שלכם והסיסמה אתם תעברו למסך הגדרות העסק כמו.
במסך הזה תצטרכו להגדיר מטבע, איזור הזמן, שם העסק, כתובת האתר, להסכים עם תנאים של גוגל וללחוץ אישור, לאחר מכן יהיה לפניכם קוד שאותו צריך לשים באתר שלכם (ממליץ לכם לפנות לאדם שבנה לכם את האתר ולבקש ממנו שיבצע זאת עבורכם)
כך נראה מסך עם הקוד:
לאחר שהקוד הוטמע באתר על ידכם או על ידי הבונה האתרים שלכם, מומלץ לבצע בדיקה ראשונית ולבדוק האם הכל תקין וגוגל אנליטיקס מתחיל לספור תנועה ולזהות גולשים שנכנסים לאתר שלכם, ניתן לעשות את זה על ידי פעולה פשוטה, בתפריט בצד שמאל ללחוץ על "זמן אמת"
אם אין לכם כרגע תנועה באתר, אז מציע לכם להיכנס מהטלפון הנייד לאתר שלכם, ולבדוק בזמן אמת האם גוגל סופר אותכם כמבקר חדש.
בזמן אמת ניתן לראות מי כרגע נמצא באתר ועוד דברים כמו:
- מאיזה אזור הגולש שנמצא כרגע אצלכם באתר
- מאיזה מכשיר הוא מבצע כרגע את הגלישה
- באיזה עמוד הוא נמצא כרגע
- האם הוא בסוף מבצע פעולת המרה (רכישה או הרשמה, תלוי מה הגדרת בתור ההמרה בגוגל אנליטיקס) על המרות אסביר בהמשך.
מסך "קהל" בגוגל אנליטיקס
זהו המסך שבו ניתן לראות סקירה כללית על המתרחש באתר, ניתן לבחור תאריכים שמעניינים אותכם, מבחינת צפיה בנתונים.
למעטה בדוח אנחנו נראה מספר נתונים חשובים ומעניינים, בואו נדבר על כל אחד מהם בנפרד בהרחבה.
לפני שאתחיל להסביר על כל הנתונים שאתם רואים במסך "קהל" יש עוד נתון שאותו חשוב להכיר והוא נקרא "hit", זה בעצם כל אינטראקציה שגולש מבצע עם האתר שלכם כמו:
- צפיה בעמודים
- אירועים שונים כמו צפיה בסרטון או לחיצה על כפתור חיוג וכ"ו
- רכישות באתר
פעילויות באתר (session)
מדובר בפעילויות באתר על ידי המשתמש ספיציפי, אפשר להגיד שזה למעשה רצף של "hit" על ידי המשתמש בזמן נתון כפי שכבר אמרתי מקודם זה יכול להיות:
- צפיות בעמודים באתר
- אירועים כמו צפיה בסרטון
- רכישות באתר
ברירת מחדל באנליטיקס משך הפעילות מוגדרת 30 דקות לאחר 30 דק גוגל אנליטיקס מפסיקה לספור את הפעילות הנוכחית של המשתמש ומתחילה אותה מחדש, מה שאומר שאם הגולש נמצא יותר מ30 דק באתר הוא ייחושב כ2 פעילויות באתר.
מדד של משתמשים בגוגל אנליטיקס
משתמשים הם למעשה מבקרים באתר (user) או אפשר גם להגיד שזה רצף של פעילויות (session) שבוצעו על ידי אותו המשתמש מאותו הדפדפן.
אם אנחנו נעבור בתוך הקהל לאפשרות האחרונה שנקראת "סייר משתמשים" שבה אנחנו נוכל לראות במדויק את נתונים על כל משתמש בנפרד, מאיפה הוא הגיע, מאיזה מכשיר הוא נכנס לאתר, מאיזה מקור תנועה וגם באלה עמודים ביקר.
בואו נחזור קצת לפעילויות באתר ונדבר על עוד פרמטר חשוב שצריך לדעת ולהבין אותו בזמן שמסתכלים על נתון שנקרא "פעילויות באתר" בגוגל אנליטיקס.
אז כפי שכבר אמרתי מקודם פעילויות באנליטיקס זה הרצף פעילויות באתר על ידי משתמש אחד, מדובר על פעילויות כגון רכישות, ביקורים בדפים, צפיות בתוכן ועוד. ברירת מחדל בגוגל אנליטיקס שכל פעילות מוגדרת 30 דקות מהרגע שהגולש נכנס אליכם לאתר והתחיל במסע שלו בתוכו.בואו נראה דוגמה.
נניח שהגולש מבצע את השלבים הבאים בתוך האתר שלכם:
- מסתכל בקטלוג המוצרים
- עובר לסל קניות
- עובר למלא פרטים לצורך ההזמנה של המוצר
- מבצע רכישה באתר
עכשיו בואו נראה שני תרחישים למצב כזה:
תרחיש ראשון:
מסתכל בקטלוג המוצרים >> היה בעמוד 10 דק
עובר לסל קניות >> היה בסל 29 דק
עובר למלא פרטים לצורך ההזמנה של המוצר >> רישום פרטים 5 דק
*** כל הפעילויות האלה יחושבו לאותו גולש במסגרת פעילות אחת בלבד
תרחיש שני:
מסתכל בקטלוג המוצרים
עובר לסל קניות
עובר למלא פרטים לצורך ההזמנה של המוצר
מבצע רכישה באתר
מסתכל בקטלוג המוצרים >> היה בעמוד 10 דק
עובר לסל קניות >> היה בסל 31 דק
עובר למלא פרטים לצורך ההזמנה של המוצר >> רישום פרטים 5 דק
*** בתרחיש השני גוגל אנליטיקס יחשב את זה כשתי פעילויות
חשוב להבין שכל הזמנים הם לא משוכללים כיחידה אחד (10+31+5=46) אלא בכל פעם אשר גולש עובר לעמוד הבא הספירה מתחילה מהתחלה.
למי שזה לא מתאים ניתן לשנות את זה בהגדרות של גוגל אנליטיקס, לרוב ה30 דקות הם מתאימות לרוב העסקים, זה יכול לא להתאים אם לצורך הדוגמה יש לכם ווידאו באתר באורך של 180 דקות במקרה כזה כן כדאי לשנות אורך הפעילות כי במקרה כזה גוגל יחשב 6 פעילויות למשתמש אחד.
ישנם מקרים נוספים שבהם יכולים לקרות מצבים שאותו הגולש יספר כמה פעמים וזה בלי שום קשר להגדרה של 30 דק לפעילות.
1.כל פעילות נסגרת ב00:00 בלילה ואם לצורך הדוגמה גולש נכנס לאתר בשעה 23:50 ואז עבר בשעה 00:10 לעמוד הבא באתר הוא יספר פעמים, פעם אחד ב23:50 ופעם השניה ב00:10
2.אם הגולש נכנס בפעם הראשונה לאתר מתוצאות אורגניות של גוגל וביצע מיד לאחר מכן חיפוש נוסף ונכנס כבר לאתר שלכם דרך מודעה ממומנת, גם הגולש הזה יחושב פעמיים בגוגל אנליטיקס.
זה כמובן רק חלק קטן מה שגוגל אנליטיקס יכולה להראות לכם כי היא מערכת ענקית ודורשת קצת יותר התעמקות בתוכן, השתדל להמשיך לכתוב מדריכים בהמשך, אם יש לכם שאלה רשמו לי אותה בתגובות למטה.